ІНФОРМУЄ ПІВНІЧНЕ ОБ’ЄДНАНЕ УПРАВЛІННЯ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Про виконання вимог Закону України “Про запобігання корупції”
в Криворізькому північному об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Дніпропетровської області
Закон України «Про запобігання корупції» визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в публічній та приватній сферах суспільних відносин, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, захист осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції, відповідальність за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення та усунення їх наслідків.
Зазначений Закон докорінно змінює загальнодержавний підхід до розуміння корупції та антикорупційних заходів, містить низку новел та правових інститутів. Закон України «Про запобігання корупції» зосереджено на механізмах, спрямованих на запобігання виникненню та врегулюванню корупції.
Одним із основних механізмів запобігання корупції є запровадження добору висококваліфікованих кадрів, які б одночасно відповідали вимогам доброчесної поведінки.
Закон «Про запобігання корупції» приділяє велику увагу щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Особи, уповноважені на виконання функцій держави зобов’язані вживати заходів щодо недопущення та врегулювання реального чи потенціального конфлікту інтересів.
При працевлаштуванні на посади державної служби, кандидат зобов’язаний подати електронну декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави, за минулий рік та у разі призначення на посаду пройти спеціальну перевірку. Під час спеціальної перевірки перевірятиметься не лише достовірність поданої інформації про фінансовий, майновий стан, наявність у кандидата та близьких йому осіб корпоративних прав, про притягнення до кримінальної відповідальності та відповідальності за корупційні правопорушення, а і відомості про стан здоров’я, освіту кандидата тощо.
Зі вступом на публічну службу діяльність державного службовця супроводжується низкою обмежень, пов’язаних із забороною:
- займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
- входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
- використовувати своє службове становище з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб;
- безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб;
- працювати в безпосередньому підпорядкуванні або бути безпосередньо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким особам.
У разі вчинених корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень особи уповноважені на виконання функцій держави притягаються до кримінальної, адміністративної, цивільно – правової та дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Зазначені положення Закону набувають більшої ваги з огляду на те, що суб’єктами на яких поширюється дія цього Закону стають не лише посадові особи, які отримують заробітну плату з державного або місцевих бюджетів, а і особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування.
Це, зокрема стосується осіб, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (аудитори, нотаріуси, оцінювачі, експерти, арбітражні керуючі, незалежні посередники чи члени трудового арбітражу під час розгляду колективних трудових спорів, третейські судді, а також у встановлених законом випадках інші особи).
З урахуванням того, що на сьогодні однією з причин поширення корупції в державі є толерантне ставлення громадян до цього ганебного явища, ще одним важливим механізмом запобігання корупції, що знайшов своє місце в Законі, є залучення громадськості до участі у запобіганні та протидії корупції та інформування населення щодо результатів реалізації державної антикорупційної політики.
Ці положення Закону мають особливу важливість з огляду на необхідність встановлення громадського контролю за діяльністю влади з боку громадського суспільства. При цьому, Закон передбачає, державний захист осіб, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції.
Механізмом, спрямованим на запобігання поширення корупції, є також створення єдиних засад формування державної антикорупційної політики. Цей напрямок антикорупційної діяльності забезпечуватиме Національне агентство з питань запобігання корупції, яке згідно із Законом проводитиме аналіз, зокрема:
- стану запобігання та протидії корупції в Україні;
- організація проведення досліджень з питань вивчення ситуації щодо корупції;
- формування та реалізація антикорупційної політики, розроблення проектів нормативно – правових актів з цих питань тощо.
Останній напрямок діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції є важливим з огляду на те, що як доводить практичний досвід, на сьогодні, поширені випадки наявності дефектів нормативно-правових актів, які дозволяють в подальшому посадовим особам при виконанні своїх службових обов’язків вчиняти корупційні правопорушення.
Протидія корупції включає широкий спектр заходів, спрямованих на зменшення її обсягів та обмеження впливу на соціальні процеси, усунення соціальних передумов корупції, причин і умов корупційних правопорушень.
Міжнародний досвід свідчить про те, що застосування таких механізмів запобігання корупції дозволяє значно знизити рівень поширення корупції в державі.
Систематично розглядаючи питання антикорупційного законодавства на семінарах «Правова освіта» в Криворізькому північному об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України Дніпропетровської області, працівники управління мають необхідну базу знань щодо заходів та механізмів спрямованих на запобігання виникненню корупції, а також відповідальності за корупційні правопорушення, що суттєво впливає на попередження корупції в управлінні.